Byggeaffald
Hvis du skal i gang med at renovere eller rive ned, skal du være særlig opmærksom på bygningsmaterialer, der indeholder miljøproblematiske stoffer som f.eks. PCB, asbest, tungmetaller, klorparaffiner og PAH´-er. Visse stoffer er i høje koncentrationer farligt eller miljøskadeligt affald og skal derfor håndteres efter særlige regler.
Senest 2 uger før nedrivningen, renoveringen eller vedligeholdelsesarbejdet påbegyndes, skal du som bygherre sørge for at anmelde det til kommunen, hvis der frembringes mere end 1 ton affald. Som led i anmeldelsen har du som bygherre pligt til at screene bygningen og på baggrund af resultatet af screeningen udtage prøver til analyse for miljøfarlige stoffer i de gamle byggematerialer, når arbejdet frembringer mere end 1 ton affald, eller der er tale om udskiftning af termoruder fra perioden 1950-1977.
Den 1. juli 2025 træder nye regler i kraft, hvilket omfatter nedrivninger og renoveringer der medfører fjernelse af 250 m2 etageareal. De nye regler betyder, at der skal udarbejdes og fremsendes nedrivningsplaner som en del af ansøgningen om nedrivningstilladelsen. Nedrivningsplanen skal indeholde miljøscreening og miljøkortlægning, og der skal ikke foretages særskilt anmeldelse af bygge- og anlægsaffald. Læs mere om selektiv nedrivning her: Selektiv nedrivning - Miljøstyrelsen.
Du kan som bygherre overdrage den praktiske opgave til rådgiver/entreprenør. Vi anbefaler, at du kontakter en sagkyndig på området, inden du begynder nedrivning eller renovering af bygninger, der indeholder PCB eller andre miljøproblematiske stoffer.