Byggeaffald
Hvis du skal i gang med at renovere eller rive ned, skal du være særlig opmærksom på bygningsmaterialer, der indeholder miljøproblematiske stoffer som f.eks. PCB, asbest, tungmetaller, klorparaffiner og PAH´-er. Visse stoffer er i høje koncentrationer farligt eller miljøskadeligt affald og skal derfor håndteres efter særlige regler.
Senest 2 uger før nedrivningen, renoveringen eller vedligeholdelsesarbejdet påbegyndes, skal du som bygherre sørge for at anmelde det til kommunen, hvis der frembringes mere end 1 ton affald. Som led i anmeldelsen har du som bygherre pligt til at screene bygningen og på baggrund af resultatet af screeningen udtage prøver til analyse for miljøfarlige stoffer i de gamle byggematerialer, når arbejdet frembringer mere end 1 ton affald, eller der er tale om udskiftning af termoruder fra perioden 1950-1977.
Du kan som bygherre overdrage den praktiske opgave til rådgiver/entreprenør. Vi anbefaler, at du kontakter en sagkyndig på området, inden du begynder nedrivning eller renovering af bygninger, der indeholder PCB eller andre miljøproblematiske stoffer.